Prawdopodobnie maglownica mało komu kojarzy się z motoryzacją. Jest to nazwa, której w tym kontekście używa się stosunkowo rzadko. Jednak maglownica to nic innego, jak przekładnia kierownicza, czyli element, bez którego nie sposób sterować samochodem. Warto nieco bliżej przyjrzeć się specyfice przekładni kierowniczych, a także potencjalnym zagrożeniom dla ich sprawności.

Połączenie kierownicy z kołami

Na pierwszy rzut oka maglownica przypomina długi pręt. Przyglądając się bliżej, spostrzeżemy, że jej budowa jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Każdemu, kto chciałby zobaczyć, jak wygląda przekładnia kierownicza, polecamy odwiedzenie strony https://www.ucando.pl/k/maglownice/U0406. Dostępnych jest tam wiele maglownic do różnego rodzaju pojazdów, a przy każdej z nich znajdują się grafiki prezentujące poszczególne przekładnie.

Przekładania łączy wałek kolumny kierowniczej z kołami. Odbywa się to w sposób pośredni, gdyż bezpośrednio maglownica połączona jest z listwą zębatą. Sama maglownica również posiada koła zębate, dzięki czemu możliwe jest przenoszenie ruchu. Podstawową funkcją przekładni jest bowiem przeniesienie ruchu obrotowego na koła i przełożenie go na ruch skrętny. Innymi słowy, to właśnie dzięki maglownicy koła skręcają, gdy kierowca kręci kierownicą.

Zagrożenia dla sprawności maglownicy

Podczas jazdy na maglownicę oddziałuje szereg sił. Dlatego też jest to element, który należy uznać za mocno obciążony. Nawet podczas jazdy po stosunkowo równej drodze część ta odczuwa obciążenia i ulega zużyciu. Prawdziwe kłopoty zaczynają się jednak wtedy, gdy samochód porusza się po nierównościach. W takiej sytuacji przekładnia przyjmuje na siebie wiele wstrząsów i drgań, co zwiększa prawdopodobieństwo awarii. Warto w tym miejscu zauważyć, że maglownice zużywają się szybciej w sytuacjach, gdy inne elementy zawieszenia nie działają do końca prawidłowo czy też efektywnie. Mowa tutaj przede wszystkim o amortyzatorach oraz sprężynach zawieszenia. Nie bez znaczenia są również wahacze. Wszystkie wymienione elementy mają za zadanie łagodzenie drgań czy też przyjmowanie na siebie obciążeń wynikających z pokonywania nierówności. Jeżeli nie spełniają one należycie swoich funkcji, maglownica przyjmuje na siebie większe obciążenie.

Podstawowym objawem awarii maglownicy jest luz odczuwany przez kierowcę podczas poruszania kierownicą. Jest to sytuacja niekomfortowa, ale też niebezpieczna. Rzecz w tym, iż panowanie nad kierunkiem jazdy jest wtedy mocno ograniczone. Ponadto, występują również specyficzne stuki, które kierowca słyszy wtedy, gdy kręci kierownicą. W przypadku awarii zwykle niezbędna jest wymiana maglownicy. Wysokiej jakości przekładnie kierownicze znaleźć można na stronie sklepu Ucando.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here